دسته‌بندی نشده

تفاوت هندزفری و هدفون چیست؟

هندزفری و هدفون دو نمونه‌ی تقریبا مشابه یک دیگر هستند که در برخی از موارد بایکدیگر تفاوت دارند. اما به دلیل اینکه روش عملکرد هر دو آن‌ها مشابه یکدیگر است، بسیاری نام آن‌ها را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. به همین دلیل در این مقاله در نظر دشاریم تا تفاوت هندزفری و هدفون را به طور کامل شرح دهیم تا بتوانید بهترین خرید را انجام دهید.

ویژگی و عملکرد هدفون

ویژگی و عملکرد هدفون‌ها

هدفون‌ها در مدل‌های مختلفی در بازار وجود دارند و تنها از آن‌ها برای گوش دادن به موسیقی استفاده می‌کنند. هدفون‌ها را با نام‌های دیگری نظیر ایراسپیکرز (EarSpeakers) و ایرفونز (EarPhones) نیز در بازار می‌شناسند. به طور کلی می‌توان گفت که هدست و هندزفری‌ها در زیر مجموعه هدفون‌ها قرار می‌گیرند که از نظر ویژگی و امکانات هر کدام از آن‌ها دارای خصوصیات خاص خود هستند.

هدفون‌ها به سه نوع مختلف تقسیم بندی می‌شوند که شامل:

  • هدفون های داخل گوشی
  • هدفون های رو گوشی
  • هدفون های دور گوشی

هدفون‌های داخل گوشی (in-ear)

هدفون‌های داخل گوشی (in-ear)

این دسته از هدفون‌ها که شباهت زیادی به هندزفری‌های سیم‌دار دارند، از دو نوع مختلف تشکیل شده‌اند:

  • نوعی که خارج سوراخ گوش قرار می‌گیرند که عیب بزرگ آن‌ها نشتی صدا است.
  • نوع دیگر هدفون‌هایی که کاملا درون گوش قرار گرفته و سبب بهبود کیفیت صدا شده و از نشت صدا نیز جلوگیری می‌کند.

هدفون‌های روگوشی (on-ear)

در این نوع از هدفون‌ها از یک دسته یا گیره فلزی برای اتصال دو بلندگو به یک دیگر استفاده می‌کنند. هدفون‌های روگوشی (on-ear) روی گوش قرار گرفته و بلندگو‌های آن‌ روی لاله گوش قرار می‌گیرند. از معایب این نوع می‌توان به عدم حذف صدای محیط‌ در آن‌ها اشاره کرد که برای افراد قطعا خوش آیند نیست.

هدفون‌های دورگوشی (over-ear)

این نوع هدفون‌ها معمولا در هنگام بازی‌های رایانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند تا هیجان بازی را دوچندان کنند. هدفون‌های دورگوشی (over-ear) معایب مدل قبل را ندارد و با احاطه کردن کامل گوش از نشت صدا به بیرون و همچنین از ورود صدا محیط به گوش نیز جلوگیری می‌کند.

ویژگی و عملکرد هندزفری

ویژگی و عملکرد هندزفری‌ها در تفاوت هندزفری و هدفون

هندزفری یا hands free فقط مختص به یک ابزار نمی‌شود. به طور کلی هر ابزاری که سبب شود کاربر بدون دخالت دست از آن استفاده کند، هندزفری می‌‌گویند. از این رو هندزفری‌هایی که از آن‌ها برای مکالمه یا گوش دادن به موسیقی استفاده می‌کنیم، نیز از این قاعده مستثنا نیستند؛ چرا که دست‌ها را برای انجام کار‌های مختلف آزاد می‌گذارد.

از دیگر عواملی که سبب شده تا این ابزار ارتباطی و شنیداری چنین نامی داشته باشد، دکمه‌هایی است که روی آن تعبیه شده است. این دکمه‌ها تماس دست با گوشی را بیش از پیش کاهش می‌دهد. این موضوع را می‌توان یکی از اصلی‌ترین تفاوت هندزفری و هدفون معرفی کرد. به طور کلی دو مزیت بزرگی که هندزفری‌ها به نسبت هدفون‌ها دارند را در زیر مشاهده می‌کنید:

  • از هنذفری‌ها می‌توان علاوه بر گوش دادن به موسقی برای برقراری تماس تلفنی نیز استفاده کرد.
  • روی هنذفری چند دکمه تعبیه شده که با استفاده از آن می‌توان تماس‌ها و موزیک‌ها را مدیریت کرد.

البته باید گفت که این مورد سبب نمی‌شود تا هندزفری‌ها را از هدفون‌ها بهتر بدانیم چرا که بسیاری از افراد از هدفون‌ها فقط برای گوش دادن به موسیقی در محل کار یا باشگاه‌های ورزشی استفاده می‌کنند.

بخوانید: گجت چیست؟

هنگام خرید هندزفری و هدفون باید به چه نکاتی توجه کرد؟

هنگام خرید هندزفری و هدفون باید به چه نکاتی توجه کرد؟

هندزفری و هدفون ها می‌توانند متناسب با نیاز شما مناسب باشند ، به شرط آن که به نکات آن در هنگام خرید توجه کنید.

نوع طراحی

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید قبل از خرید به آن توجه کنید نوع طراحی آن‌ها است. شما باید ببینید که کدام نوع از آن‌ها می‌تواند بهترین و بیشترین کاربرد را برای شما داشته باشد. در بخش طراحی هندزفری و هدفون دو پارامتر مهم نقش دارد:

  • اول آن که آیا محصول مورد نظر نشت صدا داشته و صدا از هندزفری در محیط پخش می‌شود.
  • مورد دوم این که آیا صدای بیرون به گوش وارد می‌شود یا گوشی‌های هندزفری و هدفون به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از این موضوع جلوگیری می‌کنند.

عمر باتری

هدفون‌ها و هندزفری‌های بلوتوثی در مدل‌های مختلفی در بازار وجود دارند که یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های آن‌ها را عمر باتری مشخص می‌کند. توجه داشته باشید از مدلی استفاده کنید که عمر باتری زیادی داشته باشد، تا با مشکلات مختلفی روبه‌رو نشوید.

توجه به نحوه اتصال

توجه به نحوه اتصال

هدفون‌‌ها و هندزفری ها از نظر نوع اتصال به دو نوع “باسیم و بدون سیم” تقسیم بندی می‌شوند. در نوع باسیم روش‌‌های مختلفی برای اتصال وجود دارد که عبارت‌انداز:

  • رابط تلفنی RJ9
  • جک 2.5 و‌ 3.5 میلی‌متری
  • USB
  • بلوتوثی

امپدانس

امپدانس یک مقاومت جریان در سیم پیچ های هدفون و هندزفری ها می باشد که این موضوع نشان می‌دهد محصول مورد نظر می‌تواند برای کدام نوع دستگاه مناسب باشد. به عنوان مثال امپدانس پایین برای گوشی‌های همراه می‌تواند مناسب و کاربردی باشد.

ضد نویز (Noise Cancelling)

این قابلیت کمک می‌کند تا صدا‌های بیرون به طور کامل گرفته شود تا افراد بتوانند در سکوت و آرامش بیشتری به موسیقی خود گوش دهند.

هدست‌ چیست؟

هدست‌ چیست؟

هدست‌ها را نیز می‌توان از دیگر انواع هدفون‌ها به حساب آورد، با این تفاوت که این نوع هدفون دارای میکروفون است و به همین دلیل از آن در موارد مختلفی نظیر مراکز مخابراتی و شرکت‌های خدماتی برای ارتباط با مشتریان استفاده می‌کنند. همچنین استفاده از آن‌ها برای گیمر‌هایی که باید بایگدیگر در ارتباط باشند نیز بسیار مناسب است. هدست‌ها از نظر قرارگیری میکروفون به دو نوع تقسیم بندی می‌شوند. نوع اول هدستی است که دارای بلندگویی خارجی است که این بلندگو با استفاده از بازویی در جلوی دهان قرار می‌گیرد. در نوع دوم از این نوع هدست‌ها میکروفون‌ها در داخل قرار می‌گیرند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از آی دیجی ویژن سعی کردیم تا تفاوت هندزفری و هدفون را بیان کنیم و با بررسی هرکدام از آنها شما بهتر بتوانید تفاوت های آنها را تشخیص دهید تا در هنگام خرید دچار سردرگمی نشوید. هنگام خرید هدفون یا هندزفری باید حتما نکات گفته شده را به یاد داشته باشید تا بتوانید بهترین محصول موردنیاز را خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *