دسته‌بندی نشده

خرید مونوپاد و تری پاد، چوب سلفی گیر یا سه پایه جادویی عکاسی

این روزها خرید مونوپاد برای همه کسانی که می‌خواهند از خودشان سلفی‌های قشنگی بگیرند، کاملاً ضروری به نظر می‌رسد. این چوب‌های سلفی گیر در مقطعی کوتاه توانسته‌اند نظر میلیون‌ها نفر را جلب کنند. شاید کمتر خانه‌ای را بتوان یافت که در آن یکی از این مونوپادها نباشد.

از سوی دیگر، تری پادها هم کم‌کم پا به عرصه گذاشتند و توانستید برای خودشان جای پای مطمئنی باز کنند.

این دو ابزار کاربردها و ویژگی‌های خاص خود را دارند. سؤال اینجاست که کدام یک از این دو بر دیگری برتری دارد یا این که بهتر است کدام را بخریم، مونوپاد یا تری پاد؟

در این نوشته سعی داریم شما را با این دو ابزار پرکاربرد و پرطرف‌دار برای گرفتن عکس با موبایل آشنا کنیم.

 

تری پاد یا سه پایه جادویی عکاسی

"<yoastmark

سه پایه ها استفاده‌های متنوع و البته معایبی نیز دارند. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

 

استفاده‌های تری پاد

اکثر عکاس‌ها یک سه پایه یا تری پاد مناسب برای کار عکاسی خود دارند. این وسیله یک ساختار مناسب برای دوربین شما فراهم می‌کنند که می‌توانید دوربین یا موبایل خود را روی آن به صورت ثابت نصب کنید.

این سه پایه‌ها در اندازه‌های مختلف و متناسب با نوع استفاده با سرهای مختلف (نقاط نصب دوربین یا موبایل) تولید شده‌اند.

برای خرید مونوپاد عجله نکنید، چرا که مهم‌ترین ویژگی تری پادها جلوگیری از لرزش دوربین هنگام استفاده از آن است. این ویژگی سبب می‌شود که استفاده از آن‌ها هنگامی که شما بخواهید با سرعت شاتر پایین عکس برداری کنید، بسیار کارا باشد.

بنابراین اگر شما می‌خواهید تصویر تار آب هنگام جریان یا مسیر نورهای ماشین‌ها در شب را نشان دهید، داشتن یک تری پاد این کار را برای شما میسر می‌کند.

تری پاد همچنین برای عکاسی ماکرو، طبیعت بی جان و حتی عکاسی استودیویی نیز بسیار مفید هستند. این سه پایه های جادویی عکاسی دوربین را درست همان جایی که نیاز دارید باقی بماند، برای شما نگه می دارند.

عکاسان تایم لپس نیز از تری پاد برای گرفتن تایم لپس استفاده می‌کنند. زیرا می‌دانند که دیگر روی فریم‌ها پرش وجود نخواهد داشت.

 

معایب تری پاد

قبل از انصراف از خرید مونوپاد و خرید یک تری پاد، بد نیست بدانید که تری پادها معایبی نیز دارند.

اولین عیب سه پایه‌ها را شاید بتوان در سخت بودن حمل و نقل آن‌ها دانست. این ابزارها معمولاً کمی سنگین بوده و به علت حجمی که دارند، جا به جایی آن‌ها آسان نیست.

به علاوه، نصب کردن آن‌ها نیز زمان بر است و بلافاصله نمی‌توان آن‌ها را برای عکاسی راه اندازی کرد.

تری پادها برای عکاسی از اجسام متحرک که با سرعت بالایی حرکت می‌کنند، محدودیت بسیار زیادی دارند. به صورت کلی همه چیز در مورد تری پادها کندتر است.

بنابراین، اگر به دنبال سرعت و سهولت حمل و نقل هستید و ثبات جای دوربین در کار شما دارای اهمیت زیادی نیست، احتمالاً تری پاد گزینه مناسبی برای شما نیست.

 

چرا خرید مونوپاد؟

چرا خرید مونوپاد؟

چرا خرید مونوپاد؟

از مونوپاد می‌تواند برای تحرک بیشتر استفاده کرد. مونوپادها عمدتاً از دسته‌هایی تشکیل شده‌اند که به صورت تلسکوپی جمع می‌شوند و هنگامی که به صورت کامل باز شوند می‌توانند تا فاصله نزدیک به دو متر نیز درازا داشته باشند.

مونوپادها معمولاً از فیبرهای کربنی ساخته می‌شوند که در عین داشتن وزن سبک تحمل وزن بالایی نیز دارند.

 

موارد استفاده و مزایای مونوپاد

مونوپاد برای تحمل وزن دوربین‌های سنگین به همراه لنز مناسب هستند. اگر تابه‌حال عکاسان ورزشی با لنزهای بلند را دیده باشید، حتماً متوجه شده‌اید که عکاسان ورزشی همواره همراه خود یک مونوپاد دارند.

مونوپادها همچنین تطبیق پذیری بسیار بیشتری برای حرکت دارند. نصب و راه اندازی آن‌ها بسیار سریع انجام می‌شود. همچنین شما به وسیله آن‌ها در انتخاب زاویه عکاسی از انعطاف بسیار بالایی برخوردارید البته شاید بهتر باشد که بگوییم، اصلاً محدودیتی ندارید.

هنگام خرید مونوپاد باید این را در نظر داشت که مونوپاد جایگزین بسیار سبک و سریعی از تری پاد است، اما امکان گرفتن تصاویر خوب تایم لپس یا جویبارهای شیری و چراغ‌های ماشین روان با آن بسیار پایین است.

مونوپاد در موقعیت‌های کلاسیک عکاسی که لرزش دوربین تصاویر شما را خراب می‌کند، به شما نوعی ثبات در دوربین ارائه می‌کند. چنین موقعیت‌هایی معمولاً در جشن‌ها و مسابقات ورزشی پیش می‌آیند.

 

چرا عکاسان از مونوپاد استفاده می‌کنند؟

عکاسان دوست دارند از مونوپادها استفاده کنند، زیرا به طور فشرده جمع می‌شوند و می‌توان آن را با احتیاط در رویدادهای شلوغ و به صورت طولانی همراه داشت و استفاده کرد.

البته این فقط مختص عکاسان حرفه‌ای با دوربین‌های حرفه‌ای و لنزهای بزرگ نیست. عکاسان آماتور نیز با دوربین‌های موبایل حتماً به این ویژگی‌ها نیاز پیدا می‌کنند.

مونوپاد برای شما این قابلیت را به وجود می‌آورد که در یک موقعیت شلوغ و کم نور بتوانید با سرعت شاتر بالاتر با سرعتی خوب زاویه مناسب را پیدا کرده و عکس خود را ثبت کنید.

خرید مونوپاد و همراه داشتن آن این مزیت را دارد که شما در حین عکاسی کمتر به ستون فقرات خود فشار بیاورید و بدون آسیب به بدن خود بتوانید عکس‌هایی از نماهای درست ثبت کنید.

از جمله مزایای دیگر مونوپاد استفاده از مزیت ارتفاع آن برای گرفتن عکس در زوایایی است که در شرایط عادی نمی‌توانید به آن دست پیدا کنید.

 

تری پاد یا مونوپاد

تری پاد یا مونوپاد

تری پاد یا مونوپاد

آن چه گفته شد، تنها بخشی از مزایا و ویژگی‌هایی است که تری پاد یا مونوپادها به شما اعطا می‌کنند تا عکس‌های بهتری بگیرید.

شاید بهترین نتیجه گیری این باشد که نمی‌توان یکی از این دو را بر دیگری برتری داد. حتماً مواقعی هست که نیاز می‌شود شما برای گرفتن تصاویر ثابت نیاز به تری پاد داشته باشید. موقعیت‌هایی نیز وجود خواهد داشت که نیاز است شما بتوانید با سرعت یک تصویر متحرک را ثبت کنید.

به همین دلیل پاسخ به سؤال خرید مونوپاد یا تری پاد سخت باشد. البته این را نیز باید اضافه کرد که برخی از شرکت‌های حرفه‌ای تولید ابزار جانبی عکاسی و به تبع آن موبایل، اقدام به تولید ابزارهای ترکیبی کرده‌اند که به صورت هم زمان ویژگی‌های تری پاد و مونوپاد را داراست.

اگر شما به عکاسی علاقه دارید و تمام آن چیزی که دارید یک موبایل با قابلیت ثبت عکس‌های با کیفیت بالاست، تردید نکنید و با خرید یک تری پاد و مونوپاد مناسب، سطح عکاسی خود را بالاتر ببرید. کسی چه می‌داند، شاید موفق شدید عکس‌هایی در سطح جهانی و ماندگار ثبت کنید.

 

منبع

با توجه به مطالبی که گفته شده شما خرید مونوپاد را ترجیح می‌دهید یا خرید تری پاد را؟ با توجه به علایق شخصی شما آیا تهیه هر دوی آن‌ها برای ثبت لحظات زیبای زندگی شما ضروری است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *